top of page
Keresés
  • Szerző képefanka11 | Admin

Jelentkezésem menete Kínába

Frissítve: 2018. júl. 24.

Hát mondanom sem kell, nem volt valami könnyű dolgom, de végre most már túl vagyok rajta. Már csak egyetlen mozzanatot várok, hogy visszajelezzenek, hogy megkapták. Szóval, akkor kezdem is az elejétől...



Amire én jelentkeztem, az a Chinese Government Scholarship - Bilateral Program volt. Ez három lehetőséget foglal magába, egy sima nyelvi program, egyetemi alapképzés, illetve egyetemi mesterképzés. A két egyetemi képzésnek kicsit szigorúbbak a feltételei, mind szükséges dokumentumok beadásában, mind életkorban. Az alapképzést nagyon szívesen bevállaltam volna, de két professzor általi ajánlólevél kötelező lett volna, amit én már nem tudtam szerezni. Így maradt az egy éves nyelvi program. Aztán gondoltam, majd ha ott leszek, már úgyis könnyebben fogok mozgolódni, intézkedni, esetleg kint maradni.

Na de térjünk vissza a jelenbe.


Ó, és ami még fontos, mit tartalmaz:

- ingyen oktatás

- ingyen szállás (egyetemen általában két ágyas szobákban)

- ingyen orvosi ellátás

- havi zsebpénz (ez is képzéstől függően változik)


Mivel sajnos nem pesti vagyok, itt kevesebb lehetőség adódik mindenféle kínai programra és rendezvényre, de a pár éve itt is megalakuló Konfuciusz Intézetnek hála ez egy kicsit megsokasodott. Náluk is érdeklődtem, és ők szóltak nekem, hogy egy hölgy a konzulátusról fog lejönni hozzánk előadást tartani a kínai ösztöndíjjal kapcsolatban. És mit ad Isten, pont arról beszélt, amit én kinéztem magamnak. Ez adta meg az alapot. Innentől kezdve pedig már nem volt megállás.


Így néz ki gyakorlatban:

Először is emialt kellett küldeni nekik (a konzulátusnak), benne az önéletrajzommal, hogy szeretnék jelentkezni az ösztöndíjra. Ők erre küldtek nekem egy Award Lettert, ami hivatalosan is engedélyezi, hogy pályázhassak rá. Ezután (persze ezt már előbb is el lehet kezdeni) nekiálltam kutatni, hogy melyik egyetemre is szeretnék menni. Mindent meg lehet találni a http://www.campuschina.org/ oldalon, leírásokat is, mi hol van, illetve hogy milyen programokat indítanak. A jelentkezésnél hármat lehet jelölni. Ha megvan, hol szeretnék tanulni, akkor írni kell az egyetemeknek, benne elküldve a már kapott Award Lettert, hogy erre és erre az ösztöndíjra jelentkezel, és ha sikerül, akkor náluk szeretnél tanulni, és ha van rá mód, akkor legyenek szívesek, küldjenek egy előzetes fogadó levelet (Pre-Admission Letter). Ez fontos, sokkal nagyobb esélyed van, hogy oda kerülj, és persze hogy nyerj is, ha látják, hogy van helyed, ahova menni tudsz. Sajnos viszont sok egyetemnél az van, hogy habár maga ez a jelentkezés ingyenes, csak akkor küldenek neked fogadó levelet, ha az ő saját honlapjukon is jelentkezel és általában befizeted a jelentkezési díjat, ami pedig tud elég húzós is lenni, 15-30 ezer forint is akár. Szerencsére nekem nem volt ilyen gondom, kedvesek voltak és küldtek nekem a 3-ból 2 alkalommal. :) Közben, persze, mialatt várakozunk, el kezdhetjük intézni a többi szükséges papírt is. Kell hitelesített másolat a legmagasabb iskolai végzettséget igazoló oklevélről, illetve a leckekönyvről / kreditekről. Sulidnál érdeklődj. (Nekem darabja, mivel már nem járok oda, 2000 forint volt.) Aztán kell egy Study Plan, amiben leírod nagyjából, hogy miért szeretnéd ezt tanulni, miért szeretnél kint tanulni, mik a terveid ezzel a jövőben, mire szeretnéd felhasználni, mit szeretnél csinálni, miért lennél rá alkalmas... stb. Én ugyan nem tudtam már az egyetemi tanáraimtól ajánló levelet kérni, de a gimis osztályfőnököm nagyon készséges volt, ő írt nekem egyet. (Meg hát a nyelvi képzésre nem is kötelező.) De gondoltam, így azért mégis valamennyivel nagyobb esélyem van az egészre. Aztán hadd gondolkozzam... Mi is kellett még... Ja, persze akinek nincs, útlevelet csináltasson, kell már a jelentkezéshez is! Én azt is elküldtem beszkennelve, illetve egy igazolvány képet. Ha van angol vagy kínai nyelvvizsgád, annak a bizonyítványát is csatolhatod, de elvileg az sem kötelező.

Végül, ami a legfontosabb, az orvosi papírok! Hát majdnem idegbajt kaptam, mire mindent megszereztem és össze tudtam koordinálni, főleg a munkahelyem miatt is, mert szabit nem vehettem ki. Szépen el kell battyogni a háziorvoshoz, és segítséget kérni tőle. Én személy szerint úgy csináltam, hogy elvittem a papírt, amit ki kell tölteni, megnézte, elolvasta és megbeszéltük, hogy mikre mikor tudok menni, meg ad beutalót, amire kell.

Amik kellenek:

- vércsoport (ha nem tudod, meg kell nézetni - beutalót kellett hozzá kérni, és a vérellátó központban nézték meg, vérvétel időpontjában - 1 hét múlva volt eredményem - lelet becsatolása)

- AIDS és Syphilis teszt (nekem szintén beutalós volt és ez pénzbe is került - kb. 6000 forint volt a kettő - 1 hét múlva volt eredményem - lelet becsatolása)

- teljes vérkép (szintén beutalóval - mivel nem oda tudtam menni, ahová tartozom, ezért ez is pénzbe került - kb. 4600 forint volt - de ha a háziorvosomnál csináltatom, akkor csak egy ezres)

- mellkasröntgen (szintén beutalóval - ennek ki kell kérni a képét is, és hozzá kell csatolni)

- EKG (ezt akár rögtön meg tudja csinálni az asszisztens is - ennek a képét is be kell csatolni)

És akkor persze szépen azt a papírkát ki kell töltetni az orvossal és aláírni, pecsételni.

Nekem nagyon húzós volt, de szerencsére az utolsó pillanatban még megjött az eredmény.

Na és akkor ha minden megvan, online kell jelentkezni a már fentebb említett oldalon, mindent szépen ki kell töltögetni, személyes adatoktól kezdve hogy hol tanultál, hol dolgozol, hova szeretnél menni, és oda kell ezeket is felcsatolni. Mindenhol jelzi, mi a kötelezően kitöltendő. Ha minden megvan, érvényesíteni kell és le lehet tölteni az Application Form nyomtatványt. Ez a legfontosabb, ezt kell elküldeni arra az email címre, ahol jelentkeztünk a pályázatra. Én a biztonság kedvéért az emailben is hozzá csatoltam a dokumentumokat, de elvileg azokat megkapják a rendszeren belül. A határidő fontos, azt be kell tartani. Idén április 1. volt.


Ja, és ha lehet, MINDENT ANGOLUL! (vagy kínaiul :D)


Ha azt nézzük, összességében viszont nagyon meg volt könnyítve a dolgunk, mert eredetiben semmit nem kellett elpostázni, és minden adatunkat a konzulátus közvetíti Kínába, meg vissza nekünk. (Utalok itt az EU-Window ösztöndíjra például, ami szinte ugyanez, csak ott nem az itteni konzulátuson, hanem Brüsszelen keresztül megy az egész, és oda mindent ki kell postázni határidőre, és sokkal szigorúbbak is.)


Ezen kívül persze nagy segítségemre volt pár ember, akiknek hálás vagyok, sokat segítettek, bármit kérdezhettem tőlük. Már mindenen túl vagyok, csak arra várok, hogy az emailről vissza jelezzenek, hogy megkapták a jelentkezésemet, onnantól pedig csak a várakozás. Az eredmény sajnos nagyon későn derül ki, július közepe-vége felé. Addig pedig gyerünk spórolni a repülőre meg a kötelező oltásokra! :D Arról majd akkor írok, ha már azon is túl leszek.


Remélem, akinek szüksége volt rá, sokat segíthettem vele! :)

Sok sikert nektek is!

Fighting!

9 megtekintés0 hozzászólás
bottom of page